Monday, May 18, 2009

Can you believe it??

Last Saturday I`m seeing "bomoh"..that is my second last choice..(last choice i will see Doktor Pakar Kulit - but i don't think it will be my last choice..isn't it). My colleague, Ain ask me to see her auntie *bomoh* i think because she always see me 'garu sana garu sini'..a bit shame on me..*but..what can i do (tahap kesabaran aku nih sikit je..huhuhu)*

I`m driving to Shah Alam with Ain from my office but when she get in my car she said "kenak badan kamek gatal-gatal jak tok"-she`s from Teluk Intan, Perak but she stay at Kuching for 13 years- i can improve my Sarawak language on the same time right?..huhu.Ok.Continue.. When i arrive, i see her auntie "garu-garu" also..I wonder why??

She ask me a few question why,what,when at me..and i answer that question with many question in my head "what she can do?" "what she will do?" "what will happen to me?" and very important question "boleh percaya ka??" Then one sentences come out from her mouth.. "kau kena buatan orang!" Agak mengejutkan dan menakutkan aku! Meremang bulu roma aku..Then she continue.."Orang tu ada tahi lalat di tepi hidung (belah kiri), pakai cermin mata (but always wearing contact lense), pakai tudung, putih (macam cina), selalu pakai seluar hitam, orang jauh, kawan kau sendiri tapi bukan kawan rapat" Then i ask her "nama ape? Orang mana? Kenapa?"
Suspense siot...

She can't tell her name or where she came from..but she already said "orang jauh"..she continue "selalunya orang yang buat ni cemburu pada kita, mungkin kemewahan kita, mungkin kesenangan kite, mungkin kepandaian kita" but... takdak satu pun yang sama dengan aku nih.. Sempat gak aku gelak-gelak..sebab aku tak tahu nak respond macamna..tapi otak aku still ligat mencari siapa orang tu....She said "orang tu kenakan kau dengan kemenyan orang mati. Dia ambil gamba kau, dia cucuk-cucuk muka kau, lepas tu dia tabur kemenyan orang yang baru mati dekat gambar kau" Respond aku time tuh?? *ternganga* + *blur*

Makcik tu bagi la aku barang-barang yang di perlukan untuk ubatkan aku nih..

1. Limau nipis yang hijau (takda kuninh di kulit)
2. Sekuntum bunga (any bunga - pilih warna yang di gemari)

Makcik tu nak mandikan aku dengan bunga tu..Setelah berubat, makcik tu tanya ok ke tak? Ape rasa setelah mandi? Aku hanya mampu jawab "segar".Sebab aku tak tau apa rasanya..But gatal-gatal aku still ada..tapi apa yang makcik tu cakap gatal-gatal aku akan surut within this week..I just have to wait and see..

Tapi yang peliknya pagi tadi tangan aku makin teruk..Kulit jadi warna merah hitam dah.. Aiyooo.. aku tak tau ar apa masalah kulit aku nih..dan waktu ketika ini, aku tengah mengaru-garu sambil menaip *macam cipanzi zaman moden lak*..Aku tak nampak apa-apa perubahan pada diri aku..Aku hanya mampu bertawakal..

Dan mak aku ada cakap hujung minggu ni kalo tak ok, kita gi Seremban. Jumpe pakar bomoh lak "bomoh pun ada pakar ke?" Entah la..Saat ni aku hanya mampu ikut je, mana ada peluang aku cuba..sampai ke jalan buntu..Kita tengok je la apa sebenarnya yang terjadi kat aku nih.. Yang pasti aku yakin ada hikmah disebalik yang terjadi..cuma aku tak tau atau tak sedar lagi..

Tapi jika benar kata bomoh tu.. aku pasrah je la..Selama ni aku berbaik dengan orang..tapi aku tak tau la kenapa perlu aniaya aku..yang pasti orang tu berlegar-legar dalam fikiran aku *of course ar aku dah tahu siapa-cuma percaya atau tak je..orang tu baik dengan aku maaaa* tapi bak kata makcik tu..manusia sanggup lakukan apa sahaja...Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment